Державний герб України
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 червня 2017 рокуЛьвів№ 876/6976/17
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Яворського І.О.
суддів: Іщук Л.П., Носа С.П.
секретаря судового засідання Сідельник Г.М.
з участю осіб:
позивача по справі: ОСОБА_1
відповідача по справі: представника ОСОБА_2
ро
зглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 17 травня 2017 року по справі за позовом ОСОБА_1 до Територіального сервісного центру 0741 Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області, Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Державне підприємство «Сетам» про визнання дій протиправними та зобовязання вчинити дії,
У С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1 в квітні 2017 року звернувся з позовом в суд до Територіального сервісного центру 0741 Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області, Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Державне підприємство «Сетам» та просив визнати протиправними дії Територіального сервісного центру 0741 Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області щодо відмови у реєстрації автомобіля «Renault Laguna» 2004 року випуску, номер кузова НОМЕР_1; зобовязати Територіальний сервісний центр 0741 Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області зареєструвати за ОСОБА_1 автомобіль марки «Renault Laguna»2004 року випуску, номер кузова НОМЕР_1.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач вважає, що він, як власник транспортного засобу «Renault Laguna», 2004 року випуску, номер кузова НОМЕР_1, вжив заходи та надав усі необхідні документи для проведення реєстрації автомобіля, а тому відповідач діяв незаконно та неправомірно відмовив у реєстрації вказаного транспортного засобу на підставі відсутності сертифікату відповідності транспортного засобу.
Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 17 травня 2017 року у справі №803/518/17 адміністративний позов було задоволено.
Не погодившись із зазначеним судовим рішенням Регіональним сервісним центром МВС України у Волинській області подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Волинського окружного адміністративного суду від 17 травня 2017 року у справі №803/518/17 та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні адміністративного позову.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального права та зазначає, що при поданні заяви про первинну реєстрацію транспортного засобу, який ввезено з-за кордону, необхідно було подати сертифікат відповідності, виданий органами сертифікації, акредитованими відповідно до законодавства, призначеними Міністерством інфраструктури.
Сторони по справі в судове засідання не зявились, а тому згідно ч.1 ст.41 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, судова колегія приходить до висновку, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити, оскаржувану постанову скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог. При цьому колегія суддів виходить з наступних міркувань.
Судом першої інстанції встановлено, що постановою Любомльського районного суду Волинської області від 28.01.2017 року у справі №163/171/16-п конфісковано автомобіль марки «Renault Laguna» реєстраційний номер HUE 549, номер кузова НОМЕР_1, що ввозиться на митну територію України вартістю 29 414,00 грн.
Згідно із протоколом від 23.12.2016 року №222798 проведення електронних торгів переможцем торгів з реалізації транспортного засобу «Renault Laguna», 2004 р.в., реєстраційний номер HUE 549 визнано ОСОБА_1
Актом Любомльського РВ ДВС від 11.01.2017 про проведення електронних торгів встановлено переможця аукціону з реалізації транспортного засобу «Renault Laguna», 2004 року випуску, номер кузова НОМЕР_1 ОСОБА_1 Переможцем аукціону проведено повний розрахунок за придбане майно в розмірі 109459,95 грн.
Відповідно до акта видачі майна переможцю електронних торгів зберігач Державне підприємство «СЕТАМ» передало ОСОБА_1 вищевказаний автомобіль.
07.04.2017 року позивач звернувся до відповідача із заявою, в якій просив зареєструвати придбаний на електронних торгах автомобіль.
Листом від 18.04.2017 №31/3-О-16 відповідач відмовив у реєстрації автомобіля, оскільки заявником не надано сертифікату відповідності транспортного засобу.
Згідно із частинами першою, четвертою, дев'ятою статті 34 Закону України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 року №3353-ХІІ (з наступними змінами та доповненнями, далі - Закон № 3353-ХІІ) державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов'язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків. Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України. Власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов'язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів.
Відповідно до пункту 1 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 року №1388 (з наступними змінами та доповненнями, далі - Порядок № 1388), цим Порядком встановлюється єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків.
Пунктом 3 Порядку № 1388 визначено, що державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.
Згідно із пунктом 7 зазначеного Порядку власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники (далі - власники) зобов'язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.
Як передбачено пунктом 8 Порядку № 1388, державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є, зокрема, оформлені в установленому порядку договори купівлі-продажу транспортних засобів, що підлягають першій державній реєстрації в сервісних центрах МВС, за якими продавцями виступають суб'єкти господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, і які підписані від імені таких суб'єктів уповноваженою особою і скріплені печаткою (за її наявності).
За приписами пункту 10 Порядку № 1388 державна реєстрація транспортних засобів, що перебували в експлуатації та ввезені на митну територію України, проводиться за умови відповідності конструкції і технічного стану даної марки (моделі) транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, обов'язковим вимогам правил, нормативів і стандартів України, що підтверджується сертифікатом відповідності або свідоцтвом про визнання іноземного сертифіката, копію яких власники подають до сервісного центру МВС.
Статтею 13 Декрету Кабінету Міністрів України від 10.05.1993 року №46-93 «Про стандартизацію і сертифікацію ( в редакції з 10.02.2016 року) передбачено, що сертифікація продукції в державній системі сертифікації поділяється на добровільну та обовязкову.
Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», який визначає правові та організаційні засади розроблення і застосування технічних регламентів та процедур оцінки відповідності, а також основоположні принципи державної політики у сфері технічного регулювання та оцінки відповідності, внесено зміни до, зокрема вказаного вище Декрету, якими виключено норму щодо обовязкової сертифікації транспортних засобів в державній системі сертифікації. Зазначені зміни набули чинності 01.01.2016 року і обовязкова сертифікація ТЗ в держаній системі сертифікації згідно з зазначеним Декретом припинена.
Тобто, після 01.01.2016 року сертифікація ТЗ в державній системі сертифікації (Укр СЕПРО) не здійснюється.
Натомість, єдиною законодавчо передбаченою процедурою видачі сертифікатів на транспортні засоби та частини є оцінка їх відповідності згідно з положеннями Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 17.08.2012 року №521.
На теперішній час до органів із сертифікації, які уповноважені на виконання робіт із затвердження типу та індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, їх частин, обладнання та органів із сертифікації, призначених на виконання робіт з індивідуального затвердження колісних транспортних засобів відповідно до Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання відносяться:
-ДП «Державний автотранспортний науково-дослідний та проектний інститут»;
-ДП «Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів» (ДП «Укрметртестстандарт»;
-ДП «Науково-дослідний інститут метрології, вимірювальних і управляючих систем» (ДП «НДІ «Система»);
-ПП «Інфосерт»;
-ТзОВ «Рівнестандарт»;
-ТзОВ «Центр Авто»;
-ТзОВ «Укр-Тест-Стандарт»
-ТзОВ «Автотехносервіс».
Сертифікат для реєстрації транспортного засобу позивач не надав, а його подання є обовязковим, так як автомобіль на території України реєструється вперше.
З огляду на ведене, апеляційну скаргу необхідно задовольнити, а рішення суду першої інстанції скасувати та відмовити в задоволенні позовних вимог.
Керуючись ч. 3 ст. 160, ст.195, ст.196, п.3 ч.1 ст.198, ст.202, ч.2 ст.205, ст.207, ст.254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області задовольнити, постанову Волинського окружного адміністративного суду від 17 травня 2017 року у справі №803/518/17 скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом двадцяти днів з дня набрання постановою законної сили, а у разі складення постанови в повному обсязі, відповідно до ч.3 ст. 160 КАС України з дня складення постанови в повному обсязі.
Головуючий суддя ОСОБА_3 судді ОСОБА_4 ОСОБА_5 Повний текст виготовлено 30.06.2017 року