Зміна ідентифікаційного номеру кузова транспортного засобу позбавляє можливості ідентифікувати його, як власність особи, експлуатація такого транспортного засобі на території України заборонена.
У справі ( http://reyestr.court.gov.ua/Review/84031617 ), яка переглядалась Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного цивільного суду, судами було встановлено, що згідно акта про проведені електроні торги, ДП «СЕТАМ» проведена реалізація арештованого майна - легкового автомобіля Toyota Corolla, переможцем яких став позивач, який прийняв спірний автомобіль.
Але згідно до висновку експертного дослідження, проведеного на підставі заяви позивача, номерний майданчик кузова цього автомобіля локально уварений, первинний ідентифікаційний номер вирізаний з номерної панелі, а на його місце вварена металева пластина відповідного розміру із нанесенням на неї номеру з іншого автомобіля, у зв’язку з чим автомобіль був вилучений з подальшим порушенням кримінального провадження відділом поліції.
Ці обставини і обумовили звернення до суду з позовом до Територіального сервісного центру МВС України про визнання права власності та зобовязання вчинити дії. Позивач зазначав, що відповідачем порушено його право вільно розпоряджатися належним йому транспортним засобом, просив визнати за ним право власності на транспортний засіб Toyota Corolla, зобов
язати Територіальний сервісний центр провести державну реєстрацію права власності на цей транспортний засіб у встановленому законом порядку та видати відповідне свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу.
Суди попередніх інстанцій в позові відмовили, «оскільки зміна ідентифікаційного номеру кузова позбавляє можливості ідентифікувати транспортний засіб, як власність особи», з чим погодився і суд касаційної інстанції, який, зокрема, зазначив.
Статтею 37 Закону України «Про дорожній рух» констатована заборона експлуатації незареєстрованих (не перереєстрованих) транспортних засобів, ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах, знищені чи підроблені. Відповідно до статті 34 Закону України «Про дорожній рух» реєстрація транспортних засобів здійснюється органами ДАІ в порядку, установленому Кабінетом Міністрів України.
Зазначений порядок регламентовано Законом України «Про дорожній рух» та Постановою Кабінету Міністрів України від 07 вересня 1998 року № 1388 «Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів».
Згідно з пунктом 15 вказаного Порядку державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів, крім випадків вибракування їх у цілому, без ідентифікаційного номера або із знищеними, пошкодженими (один чи кілька символів номера візуально не визначаються) чи підробленими (змінено один або кілька символів номера, замінено панель (табличку) або частину панелі (таблички) з номером) ідентифікаційними номерами складених частин (кузова, шасі, рами, двигуна) не допускається.
Виходячи з викладеного суд першої інстанції, з висновком якого погодився й апеляційний суд, обґрунтовано прийшов до висновку про те, що зміна ідентифікаційного номеру кузова транспортного засобу позбавляє можливості ідентифікувати транспортний засіб, як власність особи, експлуатація такого транспортного засобі на території України заборонена.
ВС/КЦС не вдавався до аналізу можливих шляхів захисту права позивача в цій ситуації, одним з яких може бути позов про розірвання договору купівлі-продажу спірного автомобіля, а, можливо, -й визнання його недійсним.